АКАФИСТ СВЯТИТЕЛЮ АНТОНИЮ МИХАЙЛОВСКОМУ, АРХИЕПИСКОПУ БРЯНСКОМУ, БОГОМУДРОМУ

АКАФИСТ СВЯТИТЕЛЮ АНТОНИЮ МИХАЙЛОВСКОМУ, АРХИЕПИСКОПУ БРЯНСКОМУ, БОГОМУДРОМУ
Душеспасительное наставление ученолюбивому по Богомудрым писаниям Святителя Антония
Кондак 1. Избранный Духом Святым во всей святоотечней литературе лучшим наставником умному деланию или непрестанней покаянней молитве Иисусовой – единому пути спасения христиан последнего века сего, восхваляем тя любовию, вселенский учителю и Святителю Антоние, да зовем ти: Радуйся, Антоние, Святителю Богомудрый.
Икос 1. Архангели и Ангели возликовали, егда Бог дарова ти, преблаженне Антоние, высшую святость для написания Богомудрых писаний о молитве, правой вере и терпении скорбей – трех видех добра, яковыми приобретается все прочее добро. Избирая иночество, ты пишиши свое первое Богомудрое писание «Половая похоть», воспевая в нем девственность души и тела, и мы воспеваем ти сице: Радуйся, неизреченную славу Христову хваливый; радуйся, безмерне величие Его песнословивый. Радуйся, житие свое на благоугождение Господу направивый; радуйся, всесвятое имя Бога прославивый. Радуйся, Царствия Божия и правды Его искавый; радуйся, за все Его благодаривый. Радуйся, девство и чистоту воспевый; радуйся, половую похоть презревый. Радуйся, к полному целомудрию призвавый; радуйся, грех блуда поборавый. Радуйся, Антоние, Святителю Богомудрый.
Кондак 2. Видяще скорбь родителей тя возлюбившей Татианы, егда та на балу от свечи возгорелася, ты в утешение им пишиши книгу «День за днем. Дневник православного священника» — Богомудрое писание о терпении встречающихся скорбей, утешая вопиющих к Богу: Аллилуиа.
Икос 2. Разум Божественный имея, святая Царица-Мученица Александра о сей книге другине пишет: «Каждое утро я читаю книгу, которую ты мне подарила семь лет назад «День за днем», и очень ее люблю, нахожу много слов утешения…» И мы, чтя ежедневне ея, научишися воспевати ти: Радуйся, вси земнии прискорбности приемый; радуйся, их оставление Божиим Промыслом пояснивый. Радуйся, скорби вместо воздушных мытарств приимати научавый; радуйся, душу свою уже зде очищавый. Радуйся, в час исхода ея в свет лица Божия возносивый; радуйся, в собор искупленных Христом прямо вошедый. Радуйся, к сему претерпению промыслительнему призвавый; радуйся, к соблюдению заповедей Христовых возбуждавый. Радуйся, терпением спасати души наставлявый; радуйся, тот спасется, кто претерпит до конца, утешавый. Радуйся, Антоние, Святителю Богомудрый.
Кондак 3. Силою Вышняго осенен, богоносе отче Антоние, написал еси «Свет от Света. Рассказ из истории земной жизни Спасителя», благовествуя о проповеди и чудесех Спаса нашего Иисуса Христа, спасшаго мир от власти диавола и смерти вечней; и мы благодарственне Богу вопием: Аллилуиа.
Икос 3. Имеяше воистинну разум Божий, отче Антоние, ты чтеши нам о святих жене-мироносице Сусанне, ея брате Великом раввине Гамалииле, праведнем Никодиме, Лазаре Четверодневнем с сестрами Марфой и Марией, равноапостольней Марие Магдалине, омывшей слезами Иисусу ноги, отершей власами главы своея и помазавшей их миром. И мы, любовию твоею побеждаеми, вопием ти сице: Радуйся, в истинней, совершенней любви пред Богом ходивый; радуйся, открывающую Царствие Божие праведность имевый. Радуйся, свет, открывшийся в Богочеловеке Иисусе Христе, возлюбивый; радуйся, истинный облик Иисуса Назарянина явивый. Радуйся, в стяжании Духа Святаго здравие души – святость заключивый; радуйся, чистоту сердечную и непорочность жития сохранивый. Радуйся, общее для нас имя христианина бережне хранивый; радуйся, о проповеди учения Христова радевый. Радуйся, совершенне Христа познавый; радуйся, до глубины и истины проникнувый. Радуйся, Антоние, Святителю Богомудрый.
Кондак 4. Буря недоумения смущает нам ум, егда помышляем, яко ты, блаженне Антоние, в Императорской Киевской Духовной Академии, в течение шести лет, созидал Богомудрое писание о правой вере «Православное учение о личном спасении», ставшее выдающимся трудом в отечественнем богословии, и ты ста магистром богословия; Богу смиренно воспеваем: Аллилуиа.
Икос 4. Егда слышана бысть, богомудре Антоние, твоя речь пред ея защитой: «Вашему просвещенному вниманию я предлагаю свою посильную попытку раскрыть на основании Священного писания и творений святоотеческих православное учение о личном спасении, т.е. о том, в каком смысле и каким путем человек, каждая данная личность, получает причастие истинной вечной жизни», и мы вопием ти: Радуйся, вопрос о жизни, цели существования разрешивый; радуйся, како человеку жити истиннею жизнию научивый. Радуйся, обязательность себе Православия признавый; радуйся, знание Бога жизнию устроивый. Радуйся, жизнь Христову в себе воплотивый; радуйся, писатель святый, отцем Церкви ставый. Радуйся, Православие и инославие противоположивый; радуйся, совершенне отличныя их мировоззрения одно на другое не сводивый. Радуйся, любовь истины основным началом жизни признавый; радуйся, помощью Божией и верой во Христа Бога спасение совершавый. Радуйся, Антоние, Святителю Богомудрый.
Кондак 5. Боготечная звезда явился еси, егда написал велие Богомудрое писание «О молитве Иисусовой» — руководство в делании и спасении всех православных христиан последняго века сего, призывающих тя в помощь, Богомудрый святый Антоние, научая верныя спасающему тобою Богу взывати: Аллилуиа.
Икос 5. «Святые отцы и учители, и делатели истинного покаяния, желая следовати за Христом, как единым могущим спасти, и брань вести согласно сказанного выше силою имени Господа, для сего всегдашнее оружие избрали себе от Духа Святаго изложенную молитву Христу Господу Иисусу, отдавая ей преимущество», — пишиши ты, преблаженне отче Антоние, в сем Богомудром писании. Того ради слышиши от всех сице: Радуйся, молитву Иисусову действенней сутью покаяния знавый; радуйся, сие великое делание из деланий делати призвавый. Радуйся, дабы Бог разумно славися желавый; радуйся, всякому делателю покаяния самое главное описавый. Радуйся, отсекати воли своея хотения научавый; радуйся, Бога больше твари любивый. Радуйся, всячески не надеятися на себе предупреждавый; радуйся, все и вся добрае Богу отдавый. Радуйся, за добрае Богу славу творивый; радуйся, вси виды молитвы описавый. Радуйся, Антоние, Святителю Богомудрый.
Кондак 6. Проповедует мир весь тебе, преблаженне Антоние, написавшаго Богомудрое писание «Забытый путь опытного Богопознания или Тайна спасения», и в нем глаголавшаго, яко молитвой Иисусовой спаслися вси святии, и делание сей молитвы есть единый путь спасения для последних времен, для нас. Ибо только внутренняя жизнь и есть истинне христианская жизнь, яко свидетельствуют о сем святии отцы нам, вопиющих к Богу: Аллилуиа.
Икос 6. Возсия в тебе обильне благодать Божия, егда глаголеши в сем писании: «По святоотеческому разуму в основе опытного Богопознания, в основе опытного усвоения спасения, лежит умное делание или непрестанная покаянная молитва Иисусова: Господи, Иисусе Христе, Сыне Божий, помилуй мя грешнаго. …Это делание и есть тот спасительный обломок от апостольского корабля, который нам предложен святыми отцами для нашего спасения». Добрый пастырю Антоние, благодарственне вопием ти: Радуйся, монашество внутренним христианством назвавый; радуйся, токмо восточное православное монашество величавый. Радуйся, о разделении христианскаго человечества на западнее и восточнее сказавый; радуйся, о духовней незрелости западнего предупреждавый. Радуйся, к усовершению себе в молитвеннем подвизе призвавый; радуйся, существенне важныя совети в сем делании давый. Радуйся, науку умнаго делания святых отцев изъяснивый; радуйся, к сему деланию всех приступити просивый. Радуйся, нашу умную сущность души пояснивый; радуйся, Богомудрыя писания и скорби духоносными наставниками определивый. Радуйся, Антоние, Святителю Богомудрый.
Кондак 7. Хотя Человеколюбец Господь дати совети истинне духовнаго жития, благослови тя, Антоние, написати Богомудрое писание «Советы духовного отца», коим в невелиих словесех дается душеспасительне наставление ученолюбивому, благословив прочитывати его в праздники, да благодарне Богу вопием: Аллилуиа.
Икос 7. Новый совет дарова ты, отче святый Антоние: «Надо нудить себя, без труда и напряжения умного ничего духовного не достигнете. Иисус Христос сказал: Царство Божие силою берется», в благочестии наставляя вопиющих таковая: Радуйся, дело Божие делати ради единаго Бога призвавый; радуйся, все с молитвою делати научавый. Радуйся, тайны Спасителева домостроительства познавый; радуйся, тайны благочестия и вечнаго спасения раскрывый. Радуйся, всякое благое дело с мужеством начинавый; радуйся, к просвещению разума Духом Святым понуждавый. Радуйся, о лествице в Царство Небесное внутри души сказавый; радуйся, на словесех молитвы Иисусовой ум распинавый. Радуйся, твердо в Промысел и промышление Божие веровавый; радуйся, человечеству смысл мира даровавый. Радуйся, Антоние, Святителю Богомудрый.
Кондак 8. Странное чудо является чтущим тя, блаженне Антоние, Богомудрое писание твое «Мысли и советы духовного отца о вечном спасении», благословивый прочитывати его в воскресенье, верно Богу вопиюще: Аллилуиа.
Икос 8. Весь добродетелей исполненный, богоносе Антоние, нача сие писание словесы: «Цель и смысл жизни – это есть жизнь в Боге – в общении с Богом и Пречистой Богородицей – Богоматерью и Девой Марией и всеми святыми всех народов. Для сего человек должен всецело, беззаветно, безгранично отдаться Богу чрез соблюдение Евангельского учения», благодарне вопием ти: Радуйся, путь Христов – путь креста указавый; радуйся, инаго пути помимо креста не имевый. Радуйся, веру в Бога нравственным долгом человека назвавый; радуйся, православную веру действующею любовию определивый. Радуйся, Богочеловечество – цель жизни мира возвестивый; радуйся, Божественнее всеединство проповедовавый. Радуйся, глубоку скорбь о безсмыслице жизни мира чувствоваый; радуйся, христиан боротися противу силы зла призвавый. Радуйся, о торжестве добра в конце времен истории вещавый; радуйся, о втором пришествии Христовом и торжестве всемирнаго смысла восклицавый. Радуйся, Антоние, Святителю Богомудрый.
Кондак 9. Все воинство ангельское возликовало, великий наш заступниче Антоние, егда Бог ти дарова написати Богомудрое писание «Ольховский монастырь» — образец святей обители дев, уневестивших себе Христу и непрестанне Ему вопиющих: Аллилуиа.
Икос 9. На новое многотрудное духовное далание взошел еси, богомудре отче Антоние, входя, яко ты пишиши: «В святую обитель девственниц, в заветный чертог Христа Спасителя нашего, Коему уневестили себя они, — отрясу же я прах от ног моих, сообразуясь со святостью места; ни делом, ни словом, ни мыслию не подам я повода к соблазну, да не оскорблю любовь Посетителя душ их – Христа, да не навлеку на них неблаговоление Его, да не расстрою благоустроенные смирением, безмолвием и молитвою – тесные их связи с Небесным Женихом – любовь святую, безраздельную…» Благоговейне поем ти: Радуйся, живущих в обители земными ангелами величавый; радуйся, обители их раем воспевый. Радуйся, главну задачу их жития указавый; радуйся, благоугождати в сем раю Жениху своему Иисусу восхваливый. Радуйся, на мир грехолюбивый не смотревый; радуйся, дух его в мирны приюты Христовых горлиц не допускавый. Радуйся, ни на час самоотвержения не слагавый; радуйся, денно и нощно себе со страстьми и похотьми распинавый. Радуйся, в обителех о вестех Небесных вопрошати научавый; радуйся, вести сии в сердце слагати, славя и благодаря Бога, наставлявый. Радуйся, Антоние, Святителю Богомудрый.
Кондак 10. Спасти хотя души христиан последняго века сего, отче наш Антоние, и укрепляя их в мужестве пред грядущими страданиями, созидал Богомудрое писание «Отец Арсений. Лагерь. Путь. Дети», о Соборе новых мучеников и исповедников Российских, за Христа пострадавших, всегда вопиющи: Аллилуиа.
Икос 10. Стена еси похваляющим, преблаженне, их мученическое житие, егда ты пишиши: «Лучшие люди Русской Православной Церкви погибли в это трудное время: иереи и епископы, старцы, монахи и просто глубоко верующие люди, в которых горел неугасимый огонь веры, по силе своей равный, а иногда и превосходящий силу веры древних христиан-мучеников». Настави и нас, вопиющих ти с любовию таковая: Радуйся, о миллионех верующих, погибших в лагерях и тюрьмах, рассказавый; радуйся, переживших страдания на допросех восхваливый. Радуйся, яко за веру их, яко не отреклися от Бога, воспевый; радуйся, умирающих и славящих Его превозносивый. Радуйся, Бога, не оставляющаго мучеников, прославивый; радуйся, труд и смерть многих миллионов мучеников забвению не предавый. Радуйся, о пострадавших Бога ради и нас, живущих на земле, сказавый; радуйся, долг пред Богом и людьми исполнивый. Радуйся, к подражанию их любви к Богу и людем призвавый; радуйся, быти настоящими христианами научавый. Радуйся, Антоние, Святителю Богомудрый.
Кондак 11. Пение всеумиленное возносим ти, преблаженне Антоние, егда ежедневне чтем твое Богомудрое писание «Пособие для исповедания согрешений Господу Иисусу Христу», кое в Завещании своем именуеши «Зеркало заповедей Христовых», наставляя нас в Троице Единому Богу воспевати: Аллилуиа.
Икос 11. Светильник велий возжен нам Духом Святым, Богом избранне отче Антоние, дабы при свете его лучу зрети нам своя согрешения, и достойне исповедати их нашему Господу и Богу, и своему духовному отцу, получая его молитвою прощение и разрешение всех грехов наших Господом Иисусом Христом, вопиющих ти таковая: Радуйся, верным апостольским путем шествовавый; радуйся, чин домашней исповеди написавый. Радуйся, Духом Святым его созидавый; радуйся, обязательным для всех его признавый. Радуйся, искоренити грех целью жизни указавый; радуйся, ревностию по Боге возгоравый. Радуйся, в зеркало заповедей Христовых смотретися научавый; радуйся, из Евангелия Силою свыше вооруживый. Радуйся, возлюбивших покаяние восхваливый; радуйся, яко его же хощет Сам Бог пояснивый. Радуйся, Антоние, Святителю Богомудрый.
Кондак 12. Благодать дадеся ти велия от Бога, преславный отче Антоние, для Богомудраго писания «Завещание до смерти и после смерти», кое завещал еси прочитывати каждое воскресенье: с обетованием, яко благодать Святаго Духа, глаголавшая в сем завещании твоем, да изльется обильне в каждое сердце, возлюбившее покаяние, его же хощет Сам Бог; благодарне вопием к Богу: Аллилуиа.
Икос 12. Поюще твоя Богомудрыя писания, восхваляем тя, всехвальне Антоние, и чтем твое Завещание: «Запомни: Благодатью причащения Небесный Христос вместе с Отцом Небесным входит в тайну нашего личного бытия и Духом Святым зиждет жизнь причастника в храм духовный, в живую Себе обитель, чтобы восхищать нас в Тайну Свою, в несозданный свет Божества Своего, и в нем преображать нас в славу Христова Воскресения, в небесных человеков грядущего века», благодарне вопием ти таковая: Радуйся, внушения Духа Божия написавый; радуйся, внимати им завещавый. Радуйся, дух крещения нашего Духом Святым воспламенивый; радуйся, всю нашу надежду в жертву Богу приносивый. Радуйся, едину мысль Святаго Духа о людех открывый; радуйся, едину цель жизни нашея указавый. Радуйся, всеоружием силы Христовой нас вооруживый; радуйся, победне противустояти диаволю научивый. Радуйся, канон исходный в обязанность вменивый; радуйся, ежедневне послушание неотменне давый. Радуйся, Антоние, Святителю Богомудрый.
Кондак 13. О, предивный угодниче Христов отче Антоние, наставниче христиан последняго века сего, нынешнее наше приими приношение, и настави ны, своими Богомудрыми писаниями, на единый путь спасения – умнае делание или непрестанную покаянную молитву Иисусову, ибо вси иныя пути для нас закрыты, да с тобою воспеваем: Аллилуиа.
Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос: Архангели и Ангели… и 1-й кондак: Избранный Духом Святым…
Молитва. Премнозе возлюблен Господем, и оклеветан сатаной, яко ни един Святитель во вся веки, о великий угодниче Божий Антоние Киевский, явленный в последнем веке сем в духе и силе Иоанна Крестителя, настави нас, немощных, на единый путь спасения – делание молитвы Иисусовой, ибо, яже Святый Дух усты твоими отрыгну, все иные пути для нас закрыты. Преподаждь нам, любомудрым, в невелиих словесех душеспасительно наставление своими Богомудрыми писаниями о молитве, правей вере и скорбей терпении – трех видех добра, яковыми приобретается все прочее добро. О, честный «отче Арсение» – Святителю Божий Антоние, моли Бога в Троице славимого о нас, да благодать Святаго Духа, глаголавшая в завещании твоем, изольется обильно в каждое сердце, возлюбившее покаяние, его же хощет Сам Бог. Аминь.
Тропарь, глас 4-й. Учителя непрестанной молитвы Иисусовой, и наставника жизни христианской, яви тя Господь в духе и силе Крестителя, наставляя верных на путь спасения, Святителю отче Антоние, моли Христа Бога спастися душам нашим.
Кондак, глас 3-й. В последнем веке сем, в невелиих словесех преподал еси душеспасительно наставление ученолюбивым о трех видех добра: молитве, правей вере и скорбей терпении; сего ради премнозе возлюблен Господем и оклеветен сатаной яко ни един Святитель во вся веки.
Величание. Величаем тя, Святителю Антоние Богомудрый, и чтим святую память твою, ты бо еси наставник наш молитве Иисусовой.
Празднование Святителю Антонию Богомудрому совершается по старому стилю в воскресенье, 25 января – Собор новомучеников и исповедников Церкви Русской, 30 января – Собор вселенских учителей и святителей, 31 марта – преставление, 20 сентября – Собор Брянских святых, 17 ноября – прославление (2015) и неделя пред Рождеством Христовым, святых отец – Собор Святителя Антония Богомудрого.

Божиею милостию смиренный Антоний, епископ Азовский и Ростовский
Греко-Российская Кафолическая Православная Церковь

4/17 января 2023 года
Предпразднство Богоявления. Собор 70-ти апостолов.

Запись опубликована в рубрике СВЯТИТЕЛЬ. Добавьте в закладки постоянную ссылку.